Noordelijkste punt bereikt

15 juli 2016 - Nordreisa, Noorwegen

Het is best wel een uitdaging om op het juiste moment en op de juiste plek wifi te vinden om deze blog te maken. Op dit moment zit ik in de piepkleine receptie van een kleine camping in Nordreisa, een plaatsje in Noord-Noorwegen, foto's te uploaden. Dat gaat niet zomaar, kennelijk is de internet verbinding niet zo sterk. Dan eerst maar het verhaal schrijven.

Na ons verblijf aan de Höga Kusten zijn we verder noordwaarts gereden naar Finland. Op onze reis verder naar het noorden kwamen we langs Rovaniemi, dat ligt precies op de poolcirkel en is de woonplaats van de kerstman. We konden natuurlijk niet doorrijden zonder een bezoekje te brengen aan Santa Claus Village. De souvenier winkeltjes waren we al snel zat, maar het was wel leuk om in het Santa postkantoor wat kaarten te kopen en deze daar ook gelijk te schrijven en op de post te doen. Er was zelfs een aparte brievenbus voor de kerstkaarten van dit jaar, die gaan dus in december op de post....

Na dit bezoekje hebben we een wandeling gemaakt in het Uhro Kekkonen National Park, samen met een gezellige zwerm muggen. Het was een wandeling van 6 km (de afstanden nemen af in plaats van toe, gaat dat wel goed komen?) door afwisselend berkenbos en veenmos. Ook dit was weer anders dan de andere gebieden en heel mooi. Na de wandeling zijn we op zoek gegaan naar een camping en kwamen uit in Ivalo, op een camping die wordt gerund door een Nederlander en zijn Finse vrouw. Voor een paar euro meer (ja, die hebben ze in Finland en ook is het daar een uur later, kwamen we achter (lekker voorbereid...)) konden we in een hutje slapen, dat hebben we maar gedaan want lekker makkelijk. Tijdens de EK voetbal finale hebben we gezellig met de eigenaren zitten kletsen, zo zijn we alsnog wat meer over Finland te weten gekomen.

Deze dagen staan in het teken van noordwaarts reizen. We reizen door Zweden en Finland, met als doel om in het noorden van Noorwegen uit te komen en dan langzaam weer naar het zuiden te trekken. Noorwegen is zo mooi, daar willen we zoveel mogelijk van zien. Na een week door bossen te hebben gereden kwamen we over de grens in Noorwegen direct in een heel ander landschap. Kale rotsen, prachtige fjorden, woestijnachtige gebieden, je hebt de hele tijd de neiging om foto's te maken.

Eenmaal in Noorwegen zijn we eerst naar de meest oostelijke punt gereden, een eilandje dat Vardø heet en waar je via een lange en diepe tunnel met de auto naartoe rijdt. Een hele mooie tocht langs de kust, die we dezelfde dag ook weer terug hebben gemaakt omdat de camping in Vardø niet meer bestond en wildkamperen daar geen optie was. Op de weg terug hebben we langs de weg gekampeerd, bij een kampeerplaats met een design toilet. De volgende dag zijn we naar het noordelijkste punt gereden, de Noordkaap. De afgelopen week hadden we vooral mooi weer gehad.   Toen we het eiland Magerøya via weer een tunnel bereikten en richting het noorden reden kwamen we in de mist terecht... Dat is tijdens de 2 dagen dat we daar waren en de Noordkaap bezochten helaas zo gebleven. Daarom geen prachtige beelden, maar vooral mistige foto's. Maar we zijn op de Noordkaap geweest! Phil heeft ook nog een rondje kunnen rolskiën, dus helemaal blij.

We zijn nu in Nordreisa en zijn ingepakt om een kanotocht van 4-5 dagen te gaan maken op de Reisaelva. Daarover meer in de volgende blog! Er staan nu alleen nog foto's van Finland op, het lukt nu niet om de andere foto's erop te zetten. Die houden jullie nog tegoed.

1. Hanneke Kuyper:
    15 juli 2016
    Lieve ex- buurtjes!
    Wat leuk om jullie op deze manier te volgen, en wat maken jullie een prachtige reis ! Wat je schreef over Lasse kunnen we ons zo goed voorstellen! Even een nieuwtje van hier, het huis van J en E is ook verkocht! Geniet van jullie mooie reis en.... Nog bedankt voor de mooie bloemen, jammer dat we elkaar niet meer troffen!! Liefs van ons
  2. Judith Mulder:
    17 juli 2016
    Hoi hoi,

Zo, dus die kerstkaart dit jaar komt helemaal goed :-)
    Mooie foto's !

Juud