Zuidelijkste punt bereikt

17 september 2016 - Oldebroek, Nederland

Op dit moment zitten we op de boot van Kristiansand naar Hirsthals (Noorwegen naar Denemarken). We verlaten dus Noorwegen met zijn prachtige bergen, fjells, meren, rivieren, enzovoort. Het einde van onze mooie reis door Scandinavië, eigenlijk vooral Noorwegen, is bijna ten einde. Wat zullen we het gaan missen, het buiten zijn, de vrijheid, steeds weer nieuwe adembenemende plekken ontdekken en het wonen op een paar vierkante meter. Natuurlijk is het ook fijn om weer terug te gaan naar onze vertrouwde omgeving en onze familie en vrienden, maar ik had het best nog wel even vol kunnen houden zo....

Ik heb nog wel een kleine teleurstelling te verwerken. We zijn door Zweden, een stukje Finland en heel Noorwegen gereden, we zijn ondergedompeld geweest in de natuur en je gelooft het niet, maar we hebben echt niet 1 levende eland gezien.... Dat had ik heel mooi gevonden, misschien heb ik dat te vaak hardop gezegd? Heel jammer! Om toch niet te vergeten hoe ze eruit zien heb ik een foto gemaakt van een kop die aan de muur hing bij de laatste camping in Noorwegen.

Nadat we terugkwamen van onze wandel-kano-ploeter-tocht op de Hardangervidda hebben we 3 nachten in een hut gezeten op een mooie camping van Nederlanders in Rjukan. Daar konden we lekker bijkomen van onze tocht, alle spullen drogen, lekker lezen en de was doen. Daarnaast hebben we wat kleine uitstapjes gemaakt, naar Rjukan, de omgeving van de Gaustatoppen (omhoog naar de top hadden we nog even geen zin in...) en een elandsafari met de eigenaar van de camping (zonder succes dus...). Het was lekker om even in een hut te wonen, maar die (stapel)bedden zijn meestal geen succes. Na 2 nachten zijn we weer op onze eigen matjes gaan slapen en verlangden we eigenlijk wel weer naar ons tentje.

De volgende bestemming was Oslo. Ten noorden van de stad is een grote camping waar je heel ruim kan staan. Hiervandaan kan je heel makkelijk met de bus naar het centrum en naast de camping ligt het landelijk gebied Sørkedalen, waar veel mensen gaan rolskiën en fietsen. Vanaf de camping zag je de mensen op rolski's voorbij komen en kon je van s'ochtends tot s'avonds  het tikken van de stokken op het asfalt horen. Uiteraard heeft Phil daar ook op de rolski's wat kilometers gemaakt.  We hebben lekker door de stad geslenterd en 2 musea bezocht: Astrup Fearnley (museum voor moderne kunst) dat zich in een modern gebouw in een net nieuw aangelegde wijk aan het fjord bevindt en het Fram museum, over het Fram schip en diverse poolreizigers. In Oslo zijn we op bezoek geweest bij Pim, oud trainingsmaatje van de SLT langlaufvereniging. Hij is recent met zijn vrouw naar Noorwegen verhuisd. Na koffie met kanelbullar (kaneelbroodjes) en koffie/thee is Phil samen met Pim gaan rolskiën en zijn Lieneke en ik een wandeling langs een rivier die door Oslo loopt gaan wandelen. Leuk om te horen hoe het ze bevalt en hoe sommige dingen (niet) werken in Noorwegen.

Na Oslo zijn we naar het zuiden gereden. We zijn aan het begin van onze reis op het meest noordelijke punt geweest (Noordkaap), we wilden ook graag het meest zuidelijk punt bekijken: Lindesnes (afstand tussen beide plaatsen is 2518 km). Eerst zijn we naar een super leuke camping gegaan in Bjelland, dat ten noorden van Kristiansand ligt. Via een slingerende zandweg rijd je de berg op en daar ligt Høgeveits camping. Onderweg wordt je via een bord aangemoedigd om 'Het niet op te geven, je bent er bijna'. De camping staat op een heuvel en heeft een mooi uitzicht op het groene dal. Op het terrein staan gerestaureerde hutten en een woning, een schoenmakers huis en een Smidse. Deze traditionele Noorse hutten en woningen koopt eigenaar Kjeld op en bouwt ze op zijn eigen terrein weer op. Daarna richten ze de huisjes op traditionele manier in. Een deel ervan is museum, in een aantal hutten en huizen kan je ook overnachten. Daarnaast verzameld hij ook oude koetsjes, die hij ook gebruikt voor kinderfeestjes e.d. Op het terrein lopen konijnen, katten en kittens (schattig!) en toen we aankwamen liepen ook de paarden (per ongeluk) in de tuin.

Wij waren de enige kampeerders op het terrein en de eigenaar had nog wat werkzaamheden te doen aan zijn andere vakantiewoning in Mandal. Zij vonden het jammer dat ze ons nauwelijks zouden spreken, dus als we in de buurt waren dan moesten we op de koffie komen.

Na een dagje relaxen, wandelen en bosbessen plukken rond de camping zijn we de volgende dag op stap gegaan. Eerst naar Lindesnes, waar we na een uur door een mooi heuvelachtig landschap aankwamen. De zuidelijkste punt van Noorwegen bestaat uit ruige rotsen met een vuurtoren die nog steeds 24 bemand is. Eromheen staan nog wat huisjes en restanten van oude vuurtorens. Een mooie plek, die met harde wind mysterieus en ook levensgevaarlijk wordt vanwege de enorme golven. En we hebben hier meer gezien dan op de Noordkaap, want het was helder en zonnig weer :-). Daarna zijn we naar Mandal gereden voor de lunch. Daar waar in Noorwegen de huizen meestal verschillende kleuren hebben zijn ze in het oude centrum van Mandal allemaal wit, apart om te zien. Na de lunch was het wel weer tijd voor koffie, dus zijn we naar het huis van de camping-eigenaren net buiten Mandal gereden. Daar werden we hartelijk ontvangen en kregen we een rondleiding door het huis, de kelder, de schuur die dient als feestzaal, enz. Allemaal weer prachtig ingericht met oude meubels, enorme houten tafels en ook oude koetsjes. Onder het genot van koffie/thee en door Anne-Lise gebakken appelcake hebben we nog gezellig zitten kletsen. Met Kjeld in een mix van Duits en Noors en met Anne-Lise in het Engels. Ongelofelijk wat deze mensen allemaal doen, ze runnen de camping, houden schapen, hebben 6 dagen per week een enorme krantenwijk, organiseren kinderfeestjes en feesten voor 100 man, bouwen huizen, gaan naar veilingen om oude spullen te zoeken en ga zo maar door.... Wat een energie hebben deze mensen zeg! En ook nog ideeën voor allerlei nieuwe dingen.

De zomer is nu echt losgebarsten, ook de dag erna is het zonnig en warm. Nog even lekker genieten van het buiten leven. Ontbijten in de zon, een bosbessencake maken in de Dutch oven, met de zelf geplukte bosbessen. Weer in de zon zitten, lezen, het lijkt wel vakantie! We hebben ook maar vast de tipi ingepakt, de nachten waren erg vochtig en nu was hij mooi droog. In de avond hebben we nog een laatste poging gedaan om elanden te spotten, wederom zonder succes....
Het was leuk om ook het zuidelijke deel van Noorwegen nog wat beter te leren kennen. Hoewel het minder ruig is, is het ook hier prachtig.

Dat was het dan voor nu. Inmiddels zijn we weer in Nederland, door internet issues is het niet gelukt deze blog eerder te posten. We hebben echt een fantastische tijd gehad, geluksvogels die we zijn. Ik kan het iedereen aanraden om een keer de tijd te nemen om even wat anders te doen. Het geeft rust, inspiratie en een heel ander levensritme. Het was leuk om onze belevenissen door middel van deze blog met jullie te delen. Heel veel dank voor jullie enthousiaste reacties. We kijken er naar uit om jullie binnenkort weer in levende lijve te zien!

1. Caroline Hoyng:
    17 september 2016
    Hoi Phil en Sas,

Mooier hebben jullie het niet kunnen hebben zeg. OK, 1 eland was leuk geweest , maar toch. Ik heb misschien niet altijd gereageerd maar wel alles met veel plezier gelezen en met jullie meegenoten. Natuurlijk zijn jullie zijn van harte welkom in Veghel als jullie zin hebben. Lieve groetjes, Caroline
  2. Elvira:
    18 september 2016
    Ha Saskia en Phil,
    Wat jammer dat deze blog ten einde is, en jullie reis ook... We hebben erg genoten van jullie verhalen en foto's, soms met een tikje jaloezie ;-). Jullie hebben ons zeker geïnspireerd ooit hetzelfde te gaan doen!
    We zijn erg benieuwd naar jullie verdere plannen; wie weet kunnen we een keer bijpraten!
    Hartelijke groet,
    Elvira
  3. Frederiek van thiel:
    18 september 2016
    Zo alweer thuis, de tijd is aan deze kant om gevlogen.
    Ik heb genoten van de verhalen met af en toe herkenning en ook wel eens wat afgunst. Mooi avontuur, op naar het volgende?
    Ik hoor en zie graag meer, tot snel weer een keer in de kano?
  4. Frances:
    19 september 2016
    Welkom thuis! Snik, ik zal jullie prachtige reisverslagen gaan missen. Tot gauw
  5. Martine van Oostveen:
    21 september 2016
    Welkom thuis! Wat een geweldige reis is dat geweest. Dank voor jullie uitgebreide verhalen en prachtige foto's.
    Groet, Martine