Met Ally op zee en wandelen in Ånderdalen

28 juli 2016 - Svolvær, Noorwegen

Vandaag zijn we aangekomen op de Lofoten, weer zo'n adembenemend deel van Noorwegen. Hier gaan we de komende dagen wandelingen maken en genieten van de mooie uitzichten.

Na onze kanotocht op de Reisaelva zijn we naar Tromsø gereden en op een camping terechtgekomen iets ten noorden van de stad, in Skittenelv. Een mooie plek pal aan de kust, waar we vanuit de tent zicht hadden op heel veel Noordse sterns, Eidereenden, Scholeksters en diverse meeuwensoorten (die ik nog steeds niet goed uit elkaar kan houden....). Sommigen hebben nog jongen, heel aandoenlijk om te zien. De volgende dag zijn we Tromsø gaan bezoeken, een voor noorse begrippen gezellige stad. We hebben een beetje rond gewandeld en gewinkeld en zijn gaan lunchen met Ronald, een rolski maatje van Phil uit Nederland die in Tromsø woont en werkt. Ronald gaf ons de tip om tegenover Tromsø met het kabelbaantje omhoog te gaan en boven een wandeling te maken. Dat hebben we gedaan, vanaf de berg kan je de stad mooi overzien en zie je duidelijk dat het op een eiland ligt.

Na 2 nachten op de camping in Skittenelv hebben we ons boeltje weer ingepakt en zijn we naar Brensholmen gereden om daar de boot te pakken naar Botnhamn, dat op het eiland Senja ligt. We hadden daar goede verhalen over gehoord, nog mooier dan de Lofoten en nog weinig toeristisch. Nou, die goed verhalen bleken meer dan waar te zijn. Wat is het daar prachtig zeg. Speelt ook wel mee dat het weer ook erg mooi was. Eerst zijn we naar Husøy gereden, een klein dorpje op een eiland. Heel mooi om te zien, maar verder eigenlijk niets te doen... Daarna naar Husefjellet, met het idee om daar naar boven te wandelen met de tent om op de top te overnachten en een perfect zicht te hebben op de middernachtzon. Dat liep een beetje anders want we konden nergens een kaart van het gebied kopen en konden de opgang niet vinden. Daarnaast was het al laat en waren we moe, we hebben een ander mooi plekje langs de kust gevonden om te kamperen. De volgende ochtend hoorden we allebei een vogel al roepend over onze tent vliegen, maar we waren te suf om gelijk te kijken. Toen Phil even later uit de tent stapte vlogen er 3 zee-arenden weg van vlakbij de tent.... En ik heb alleen het geluid van die enorme vleugels gehoord, te laat dus. Balen! Maar gelukkig heb ik ze later nog wel gezien, van wat grotere afstand.

Het plan was nu om eerst nog een stukje toeristische route te doen en dan, als we een kaart gevonden hebben, een paar dagen te gaan wandelen. Die toeristische route gaat langs fjorden met fantastische ruige bergen eromheen. Er zijn verschillende uitzichtpunten waar ze op een mooie manier wat faciliteiten hebben gemaakt, zoals bijvoorbeeld een houten brug over de rotsen (zie foto's). Onderweg kwamen we ook langs een luxe resort in een haven, waar we even zijn gestopt voor een kopje (eigen) koffie en thee, met uitzicht op de blauwe zee en de eilandjes. Bij de receptie hadden ze een kaart en dus konden we een plan maken voor een wandeling. Of....die zee is zo rustig...zouden we daar niet met de Ally op kunnen varen? Tussen al die eilandjes door? Nadat we we navraag hebben gedaan over getij, stroming en weer bij een kajakgids van het resort hebben we besloten het gewoon te doen. Boot opgebouwd en gaan! Het leek wel of we in de cariben terecht waren gekomen. Strakblauwe lucht, heldere zee waar je het zeeleven vanuit de boot kon zien en eilanden met witte stranden.

We hebben tussen de eilanden doorgevaren en af en toe gepauzeerd op zo'n wit strandje. Op 1 van de eilanden hebben  zee-arenden een nest en gelukkig zagen we ze nog overvliegen! Waarschijnlijk was dit hetzelfde paar als vanochtend en waren ze toen hun jong aan het leren vliegen. Super cool! Aan het einde van de dag hebben we een eiland met wit strandje opgezocht om te overnachten. Tent op de top met een fantastisch uitzicht en eten op het strand. Daarna hebben we nog een tochtje gemaakt, het was nog steeds warm. Later op de avond sloeg het weer om en ging het waaien en regenen. Toch maar even de tent uit om de die goed vast te zetten en kijken of de kano wel hoog genoeg ligt, je weet maar nooit.... Het ging best wel tekeer en we begonnen ons wel af te vragen of het de volgende dag wel terug konden varen. Maar het werd weer rustig en mooi dus we konden op ons gemak terugvaren naar de auto.

Op de rotsen in het haventje konden we nog wat mooie onderwater foto's maken van kwallen, zeesterren en zee-egels. @Elise: deze zijn speciaal voor jou! Na het spoelen van de boot met zoet water, drogen en inpakken zijn we weer een stukje gaan rijden, naar het Ånderdalen Nasjonal Park. We waren lekker op tijd op de camping bij de ingang van het park zodat we konden relaxen en onze tas inpakken voor de wandeling die we de dag erna gingen maken. De eerste wandeling met rugzak, dus om in te komen een 2-daagse. We hebben 10 km gelopen naar een mooie kampeer plek aan een meer en de volgende dag terug. Een goede wandeling om in te komen, met kleine klimmetjes en veel soppige paden. De muggen waren hier niet in hele grote getale, maar achteraf bleek dat ze wel venijnig konden steken. Mijn hand en arm waren helemaal dik en ik heb nog dagen jeuk gehad.... Tja, dat hoort er ook bij.

Nu zijn we dus op de Lofoten, daarover meer in het volgende blog!